tiistai 14. huhtikuuta 2015

Vaatekaapin karsintaoperaatio

 Tänään viimein otin haasteekseni karsia vaatekaappini. Olen tehnytkin jonkin tasoista karsimista tässä pitkin matkaa - mutta tänään tein sitten loput (tai en ihan kaikkea, mitä olisi tehnyt mieli, mutta kuitenkin). Vaatekaapissani on sekaisin talvivaatteita, kesävaatteita, arkivaatteita, juhlavaatteita, vaatteita lapsuudesta, vaatteita teinivuosilta, raskausvaatteita, liian pieniä vaatteita, vähän isoja vaatteita, kuluneita vaatteita, rähjäisiä maalivaatteita, kutittavia vaatteita, rikkinäisiä vaatteita, ihania vaatteita. Tänään yritin siis ottaa pois ns. tyhmät vaatteet. Eli ne rikkinäiset, kuluneet, liian-jotain-vaatteet, ja vaatteet, joista en pitänyt ja joita ei ikinä tullut käytettyä. 


Tässä on siis ennen-kuva. Alhaalla farkut, oloasut, verkkarit, hommavaatteet, toisiksi alimmalla hyllyllä hameet, mekot ja shortsit. Sitä seuraavalla hyllyllä pitkähihaiset, topit ja t-paidat. Sitten urheiluvaatteet. Sitten yöpuvut ja jotain epämääräisiä liian isoja t-paitoja, joita pidän kotona, kun oikein tulee sellanen warm and fuzzy-olo. Toisiksi ylimmällä hyllyllä alusvaatteet ja sukat, ylimmällä huivit ja mun "lämpötossut". Vasemmassa kaapissa henkarissa roikkuu kaikki iloisesti sekaisin. Ylähyllyillä on talvisempia neuleita. 


Samin kaapin puolelle oli levinnyt mun uikkarit, vyöt, sukkahousut ja rintsikat. Jälkimmäisiä mulla on tuollainen iso Björn Borg-kassillinen täynnä, enkä käytä niistä melkein yhtiäkään. Suurin osa niistä on mun teinivuosilta. jolloin olin paljon hoikempi. Siellä on myös liivejä ajalta ennen raskautta ja imetystä, liian pieniä nekin. Otin kaikki väärän kokoiset (melkein kaikki oli myös rinnanympärykseltään liian isoja, minä kun en silloin tiennyt mitoituksesta mitään) rintsikat pussiin, jotka annan äidille ja siskolle sovitettavaksi. Jos ne on niillekin huonoja, en tiedä, mitä niille tehdä. Ottaako mikään kierrätyskeskus tai UFF edes hyväkuntoisia ja käyttämättömän näköisiä alusvaatteita vastaan? Vai meneekö roskiin? Nyt puhukoon, ken tietää. Hyvänkokoiset jätin jäljelle, niitä ei tullut montaa (varsin hankalaa, kun kuppikoko vaihtelee jopa päivässä aika paljon, koska imetän).

Yritin karsia myös turhat vyöt, joita tulikin sitten kolme (kirppikselle tai lahjoitettavaksi) ja yksi meni takaisin äidille, kun olin sen siltä joskus pöllinyt. Uikkareista yhdet meni roskiin, yhdet äitiyslaatikkoon (isot mammabiksut), ja kahdet jätin itselleni täksi kesäksi.


Alusvaatelaatikoista karsin äitiyslaatikkoon muutamat raskausajan pikkarit, parit pienet lähti pois, ja parit rikkinäiset roskiin. (Edelleen, kukaan ei varmaan ota tahrattomia pikkareita vastaan missään:D?) Sukista lähti pois parittomat, ja melkein kaikki villasukat lähti varastoon (ei ihminen tarvitse ainakaan kesällä kymmentä paria, kiitos mummot ja miehenmummot ja mummonkaimat). Jätin jäljelle kahdet lämpösukat ja yhdet villikset.


Tässä uusi, karsittu vaatekaappi. Alhaalla farkut ja rintsikat (ehkä pitäis hankkia niille joku laatikko), sitten tulee yökkärit ja urheiluvaatteet, sitten kevyitä kangashousuja ja leggingsejä, sitten topit, t-paidat ja kevyet tunikat. Sitten tulee hameet ja shortsit, ja toisiksi ylimmältä hyllyltä löytyy sukat ja pikkarit. Ylimmällä hyllyllä vyöt (käytän tosi harvoin), lämpötossut, bikinit ja sukkahousut. Vasen kaappi on kutakuinkin ennallaan, joitakin vaatteita sieltäkin lähti kiertoon.

Karsintaurakka ei ollutkaan niin tunteellinen, kuin olin etukäteen ajatellut. Ehkä olen muhitellut ajatusta (ja lukenut karsintaoppaita) niin pitkään, että nyt pystyin tekemään homman kylmän rauhallisesti. Jotain vaatteita vielä jäi, joista en hirveästi pidä, mutta olkoon. Vielä en ole valmis sen laatuiselle urakalle, olen tyytyväinen, että raaskin heittää edes rikkinäiset ja liian isot ja pienet vaatteet pois. Sekä koko joukon sellaisia vaatteita, joita ei tule IKINÄ pidettyä. Hyvä minä! *taputtaa olalle*

Nyt tulee sitten se ongelma: pitäisi jaksaa laittaa myyntiin tai viedä lahjoitettavaksi ne karsitut (mutta hyväkuntoiset) vaatteet. Kun jaksaisi. Facen kirpparilla olen myynyt muutamia vaatteita, mutta siinä on ihan kauhea homma. Olen ottanut jo kuvat myytävistä vaatteista, ja ajattelin pistää ne ehkä huomenna myyntiin, antaa olla tietyn ajan siellä, ja jos kukaan ei hinnanlaskuistakaan huolimatta osta mitään (hinnoittelen muutenkin vaatteet tyyliin 50snt kappale), annan ne lahjoitukseen. Tällä hetkellä mulla on facekirpulla joitakin vaatteita, jotka eivät ilmeisesti myy. Ne menee siis kierrätykseen. Ja nyt on uuden vaatesatsin vuoro koettaa onneaan netin jännittävässä myyntimaailmassa. Jos saisin vain laitettua ne sinne.

Oletteko te karsineet vaatekaappeja? Olisiko teillä hyviä vinkkejä ihmisille, jotka suhtautuvat vaatteisiinsa liian tunteellisesti, ja mitään on vaikea karsia (vaikka aihetta olisi)?

2 kommenttia:

  1. Näitä järjestelypostauksia on tosi kiva lukea :)! Terveisin toinen organisointihullu :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla! Itsekin rakastan lukea toisten järjestelyjutuista! :D Ja luvassa lisää aiheesta.. ;)

      Poista

Onko sinulla postaustoiveita? Kerro minulle! Onko sinulla jotain muuta sanottavaa? Rohkeasti vain :)